Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

De gemeenteraad bepaalt de hoofdlijnen en controleert of het college van burgemeester en wethouders (B&W) het afgesproken beleid goed uitvoert. De raad besluit bijvoorbeeld hoeveel geld waaraan wordt besteed (begroting). Ook besluit de raad over gemeentelijke wetten (verordeningen). Vaak gaat het over onderwerpen die veel inwoners aangaan zoals wonen, werken, cultuur en recreatie.

De agendacommissie bestaat uit twee leden van de raad, de plaatsvervangend voorzitter van de raad en de burgemeester als voorzitter van de raad. De griffier is adviseur. De taak van de agendacommissie is het voorbereiden en vaststellen van de voorlopige agenda's voor raadsbijeenkomsten en de raadsvergaderingen.

Het presidium bestaat uit de fractievoorzitters en de burgemeester als voorzitter van de gemeenteraad. Het presidium doet aanbevelingen aan de raad inzake de organisatie en het functioneren van de raad voor zover het niet de taken van de agendacommissie betreft. De vergaderingen van het presidium zijn niet openbaar.

De werkgeverscommissie is een commissie die bestaat uit enkele raadsleden die namens de gemeenteraad het werkgeverschap behartigen ten aanzien van de raadsgriffie. De werkgeverscommissie heeft daartoe een aantal bevoegdheden, zoals het benoemen of ontslaan van de griffiemedewerkers, het verlenen van verlof, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken en het wijzigen van de arbeidsvoorwaardenregeling. De burgemeester is als voorzitter van de gemeenteraad nauw betrokken bij de commissie, maar is zelf geen lid van de commissie.

De raadsgriffie bestaat uit medewerkers die volledig voor de gemeenteraad werken. Ook kunnen inwoners bij hen terecht met vragen over de gemeenteraad. De raad benoemt de griffier en diens plaatsvervanger en treed op als werkgever (werkgeverscommissie). Een belangrijke taak van de griffie is het voorbereiden van vergaderingen en de verslaglegging van deze vergaderingen. Ook zorgt de griffie voor de informatievoorziening aan de raadsleden en beheert zij het raadinformatiesysteem (Ibabs). De griffie bewaakt het proces van een raadsbesluit en adviseert de raads- en burgerleden inhoudelijk en procedureel. Hierbij kan gedacht worden aan het opstellen van bijvoorbeeld moties, amendementen en initiatiefvoorstellen, maar ook aan het maken van voorstellen en notities aan het presidium.

Wat doet de Rekenkamer Limburg Centraal?
De Rekenkamer ondersteunt de diverse Gemeenteraden bij zijn controlerende taak. Zo krijgt de Gemeenteraad en de omgeving een goed beeld van hoe het geld wordt besteed en wat er terechtkomt van alle plannen.
De Rekenkamer doet onderzoek op basis van drie punten:
1. Doeltreffendheid: heeft de gemeente met haar beleid bereikt wat zij wil?
2. Doelmatigheid: heeft de gemeente het beschikbare geld goed besteed?
3. Rechtmatigheid: heeft de gemeente zich aan de regels en wetten gehouden?
Het onderstaande filmpje, gemaakt door de Vereniging van Rekenkamers legt in twee minuten uit hoe de rekenkamer voor de gemeenten werkt.
De link is: https://vimeo.com/789021627
De Rekenkamer Limburg Centraal doet onderzoek voor zeven in de Rekenkamer samenwerkende gemeenten. De aan de Rekenkamer Centraal deelnemende gemeenten zijn: Beek, Beekdaelen, Meerssen, Simpelveld, Stein, Valkenburg aan de Geul en Voerendaal. De onderzoeken kunnen zowel betrekking hebben op een of een aantal gemeenten, maar ook op alle zeven gemeenten samen.
De rekenkamer doet onafhankelijk onderzoek. Iedereen kan onderwerpen aandragen, maar de rekenkamer beslist zelf wat zij onderzoekt, wanneer zij dat doet en hoe zij dat doet. De Rekenkamer helpt de gemeenteraad en het gemeentebestuur door bijvoorbeeld kennis te verzamelen, beleid te evalueren of te adviseren over (de aanpak van) maatschappelijke problemen.


Contact:
Contact opnemen kan met de voorzitter van de Rekenkamer Centraal Limburg via 06 51 34 78 48 of stuur een e-mail naar rekenkamerlimburgcentraal@gmail.com.


Regelingen:
Verordening